Du skriver din berättelse överallt och hela tiden. Allt kanske inte är relevant eller intressant för utomstående, men hela tiden händer du. Så hur kan du använda detta faktum när du kommunicerar – som egenföretagare, kommunikatör, entreprenör? Hur kan du sätta fingret på vad som är minnesvärt och hur kan du upprätthålla energin att fortsätta leta och berätta? Den här artikeln ger dig exempel på tänk och metoder för att identifiera berättelserna runtomkring dig – dina personliga men också de som sker på företagsnivå. Lär dig hitta dem, förvalta dem och hålla din egen upptäckarlusta levande.

Ibland är det enkelt att hitta sin storytelling, det är som att berättelserna flyter upp till ytan på egen hand och vill bli berättade.

I perioder kan det å andra sidan vara utmanande, oavsett om du skriver för marknadsföring, bokform eller artiklar för sociala medier. Vi får idétorka, känner oss oinspirerade och ointressanta, allt blir en öken där inga stories växer. Här kommer några råd kring hur du kan tänka när du är inne i en period av torka, men ändå behöver synas och höras.

Titta och lyssna medvetet

Hur ser du på din omvärld? Hur upplever du vardagssituationer? Ser du mönster, lägger du pussel, kopplar du ihop saker och ting?  Många av oss låter vardagen hända. Som en stor flytande massa där dagarna bildar ett pärlband av morgon, middag och kväll – däremellan jobb, uppgifter och måsten som kommer och går. Det låter inte så inspirerande och är heller inte det alla gånger.

Man kan ju inte gå runt och se allt, uppleva allt och ständigt vara nyfiken. Eller?

Nej, det kan man inte. Men man kan ofta göra en hel del mer för att få dagarna att bli lite mer märkbara, betydelsefulla och viktiga. Ett sätt är att koppla på ett slags berättarseende. Vissa skulle kalla det mindfulness, men jag vill se det som ett sätt att bli medveten om sin omgivning på ett nytt sätt. Kanske lite grann som när vi var barn? Att möta vardagssituationer med fascination och överraska dig själv i ditt sätt att se. En klarare blick som värderar skeenden – stora som små – och tittar på dem med andra tankar än de slentrianmässiga. 

I skärningspunkten mellan det lilla vardagliga och de stora tankarna finns nämligen otaliga berättelser att bara plocka som äpplen från ett lågt träd. Att koppla ihop dina tankar om livet med de små tillfällen där något tillsynes ointressant sker – kan skapa en ny historia, historien om när du fick ihop den lilla myran med det stora universumet. Det är en filosofisk tanke och kanske något att vänja sig vid?

Om du övar på att se de små berättelsernas betydelse för helheten – inte på ett strategiskt sätt, men på ett nyfiket – kommer ditt sätt att se dig om i vardagen förändras, sakta men säkert. En ny medvetenhet gör allting skarpare, mer meditativt. 

Titta med ny blick, lyssna med annat perspektiv. Där hittar du dina nya berättelser.

Paketera din berättelse – ta hjälp av strategin

Som sagt. De små historierna finns överallt och när du berättar dem, en och en, över tid, bildas din story. Det gäller om du kommunicerar i marknadsföringssyfte eller om du skriver en yrkesmässig bok. 

När du upptäcker dina berättelser och formulerar dem i olika format, kan du vara hjälpt av att hitta fler användningsområden för dem. Vi kan kalla det en plan eller strategi för att bygga kommunikation på lång sikt, antingen för din bok (som byggs upp av små historier, rad för rad) eller för sociala medier, bloggar eller annan kommunikativ text. Det handlar om klassisk paketering, inga konstigheter, men tänk dig att du kan använda paketeringstanken för att också hitta dina berättelser.

Du ringar in ditt budskap, din målgrupp, frekvens, tonalitet – din kommunikationsstrategi, helt enkelt (det är ju lite av en vetenskap i sig att skapa en strategi – ska skriva om detta också framöver!). Sen använder du den ”baklänges”.

Du tar avstamp i ditt budskap för att identifiera berättelserna i din vardag löpande. Ett enkelt sätt att göra det är att formulera ett antal nyckelord som du skriver på en plats där du ofta tittar. En post-it på datorn. En liten lapp i mobilskalet eller en anteckning i något digitalt verktyg du använder. Någonstans där du ser den ofta. Den påminner dig om vad det är du letar efter – och du letar varje dag, hela tiden – även om det inte är medvetet. Det står kanske: humor, frihetskänsla, snällhet, fartfylldhet… eller vad det kan vara som du vill stå för eller vill locka fram. 

Lapparna byts ut regelbundet, förnyas och revideras i takt med att din skrivstrategi förändras. Men hela tiden har du ett övergripande syfte med varje berättelse:

  • Det ska leda till att boken blir klar.
  • Det ska leda till att du skriver två relevanta blogginlägg per månad.
  • Det ska leda till att du skriver två längre statusar på LinkedIn per vecka.

Allt är upp till dig och vilken plan och strategi du valt. På så sätt blir din röda tråd också en hjälp i att hitta stories i din omgivning. Du låter strategin leva i din vardag. 

Research!

Det kommer inte ut något om inget kommer in. Så är det bara. Så en tidskrävande men underbar metod är: läs! Läs allt du kommer över kring ditt favoritområde eller det som du går igång på. Förena dina jobbhistorier med din person.

Älskar du båtar men jobbar med ledarskap – låt det synas i texterna. Om du gjort en särskild strategi och beslutat dig att bredda dig, berätta större och bredare: läs på inom det området. Artiklar, böcker, bloggar. Hela världen finns framför dig via Google. 

Läs, ta in, processa, dela med dig. Dina historier kommer bli djupare, vackrare, intressantare och relevantare för dina mottagare när du är påläst. 

Intervjua! 

En metod som är en del av research, men som kräver ett eget litet stycke här är: intervjun. Den är magisk!

När du intervjuar människor inom ditt intresseområde får du fler och intressanta vinklar på teman som redan ligger dig varmt om hjärtat. Du kan hänvisa, citera, få tips på nya infallsvinklar. Du kan intervjua kollegor, konkurrenter, kunder, användare, nätverkskontakter, friends and family. Överallt finns historier som kan knytas samman med din egen! Där finns alla nivåer av berättande och nyfikenhet du kan tänka dig och ofta kan du styra situationen väldigt väl med dina frågor.

Givetvis är det en övningsfråga, men man måste inte vara ett proffs för att få till en kvalitativ intervju med ett spännande slutresultat. 

Intervjuer kan se ut på många sätt. Det kan handla om en fika med en god vän, en förberedd frågestund med medarbetare eller kunder eller en helt ny bekantskap som du kontaktat för att du bara måste få veta mer. Jag älskar att göra intervjuer och har gjort många genom åren, men kommer inte att ge mig in på att ”lära ut” hur en bra intervju går till, för jag vet ärligt talat inte. Jag vet bara att lyssna är det bästa man kan göra, resten brukar gå av sig själv. 

Men ett par tips kan jag ge: anteckna alltid för hand och respektera pausen. Det är i pausen som de bästa svaren kommer. Låt intervjupersonen ta sig tid, låtsasskriv om du måste. Du kan inte sitta och stirra fram ett djupt svar.

Det jag tycker om med intervjuformen är att den får ta tid. Så ta den tiden! Hasta inte. Lyssna medvetet och ta in din intervjupersons kunskap och egenskaper, fördjupa diskussionen när det känns att det behövs, ställ följdfrågor – och se till att få återkomma med ytterligare frågor i efterhand. Det kommer nästan alltid upp funderingar retroaktivt när du börjar skriva ihop ditt material. 

”Rubberducking”

Den här har jag lånat från IT-sfären eftersom jag upptäckt att den fungerar lysande för att identifiera skarpa stories omkring dig.

Inom IT-utveckling pratar man ibland om ”rubber duck debugging” som ett sätt att förstå en problem. Genom att pedagogiskt och muntligt förklara den skrivna koden – rad för rad – hittar man plötsligt nya dimensioner av tänkande och kan identifiera buggar. En badanka kan tjäna som ”pratobjekt” (därav begreppet) men det kan lika gärna handla om en annan person, vem som helst – gärna någon som inte ens har samma kompetens som du. Syftet är att klargöra sina tankar högt för att hitta logiska hål i resonemanget, inte att få förslag på lösningar.

Du är sändare – med ett syfte: att klargöra situationen för dig själv. 

Jag har varit rubberduck vid många tillfällen… tills jag började använda metoden själv och märkte att det fungerade utmärkt för att hitta stories. Man kan nästan säga att du använder berättelsen för att hitta fler berättelser. 

Genom att prata högt om dina tankar – kan vara generella idéer, om ditt företag, ditt varumärke, när du kört fast i din bok, har svårt att hitta gnistan i att producera bloggar… Hugg tag i första bästa lunchsällskap, fikapolare eller barn som behöver komma ut på en promenad.

Börja berätta om ditt ”problem” (ha gärna anteckningsmöjlighet nära till hands!) och se vad som händer i ditt inre. När du sätter ord på var du befinner dig i processen uppstår fler tankebanor och saker som tidigare kunde kännas luddiga klarnar plötsligt. Och i det nya ljuset syns nya berättelser. 

Prova! Det är kul! 

Kompostera, marinera, återvinn

Natalie Goldberg (och säkert fler än hon!) pratar om ”kompostering” som metod. Den är effektiv och smart och gör att du faktiskt får tillgång till den smartaste delen av dig själv.

När du komposterar dina tankar och låter dem marinera över tid kommer du så småningom upptäcka att det finns mönster. Det finns linjer som återkommer, även om de kan se olika ut och förändras över tid. Där i komposthögen kan du hitta dina guldkorn och se vilka korkar som flyter upp – du kommer kunna se vilka historier som ligger dig nära, vilka berättelser som vill bli berättade.

Det blir en symbios som underlättar ditt skrivande och din förmåga att se vad som är relevant och brännande för just dig. Egentligen handlar det om klassisk återvinning där det allra bästa används och förädlas. De allra bästa och smartaste av dina tankar bearbetas, formuleras och kanske publiceras. 

Att använda det undermedvetna som kreativ kraftkälla är inget flum. Att ignorera den delen av dig själv är främst slöseri med smartness och idéer. 

Slutligen…

Om du regelbundet reflekterar och praktiserar ovanstående i olika varianter blir du med tiden bättre på att hitta dina egna unika historier – oavsett anledning till att du vill göra det. Du kommer bli bättre på att hjälpa dig själv på traven, hitta rätt och bibehålla energin i att upptäcka och leta. Du påminner dig själv regelbundet om att söka dig dit där det bränner till. 

Till slut kanske historierna söker upp dig.

Och då kan du inte sluta berätta. 

Köp Efter Morris här:

Prenumerera på nyhetsbrevet: