Hejsan, 

Nu ska det handla om klassikern ”show – don’t tell”. Inte bara för att det är ett grymt skrivtips för levande texter, utan för att det också funkar som nån sorts högre storytellingprincip. Begreppet stöter man på i skönlitterära kretsar och jag gillar ju att gifta ihop de där två världarna – det poetiska med business. Känslomässiga texter som formuleras bortom marknadsföringens alla stiffa principer. Pusha gränserna, experimentera med tonalitet, sammanfoga det sagolika med det informativa och få ut nåt helt nytt. Professor Balthazar-texter.  

”Show – don’t tell”-tanken är alltså både ett hantverk och ett filosofiskt förhållningssätt för mig när jag jobbar med stories. Och det innebär helt enkelt: visa, istället för att tala om. Det handlar i grunden om att låta läsaren uppleva texten – snarare än att bara läsa den som ord. Att låta mottagare dra egna slutsatser bortom det självklara. 

När du väcker upplevelsen låter du texten och läsaren smälta samman. Du utlöser en liten kreativ explosion, du bjuder in till salongen, låter ridån gå upp och föreställningen börja – istället för att stå kvar i foajén och berätta handlingen i pjäsen. Det är liv, det är spänning, svett, tårar och himlastormande passion. Det är smällande dörrar, rökmaskiner och orkesterdike. Det är knarrande tiljor, låtsasblod och fraseringar som får huden att knottra sig. 

Det är förflyttning i tanken och ett sätt att slippa hamna i knastertorrheten. Prova idén på nästa text du skriver så får du se vad som händer.

”Show – don’t tell” – på LinkedIn

Jag hänger ju en del på LinkedIn, en viktig kanal (men inte den enda!) för många av oss som gigar och kör eget. Det är en balansgång att hänga där. Många är skraja för att posta. Eller vet inte vad de ska skriva. Är rädda för att göra ”fel” eller tror inte att någon ska bry sig om vad de har att säga.

Kommunikation på LinkedIn och andra sociala kanaler handlar uteslutande om relation. Om att få med sig människor, skapa engagemang, få igång en dialog, dela kunskaper och få nya insikter – som kanske leder till nya samarbeten på sikt (det tar tid…. håll i!). Och om du har som ambition att skapa relation vill du bjuda in, inte stå kvar i foajén, right? 

Du vill ”show – don’t tell”…

Kommunikationen i sociala kanaler ska motivera läsaren att snacka med dig, och impulsen att vilja ta kontakt väcks genom känslan – inte i en fancy förkortning, en metod eller abstrakt fakta. Om du istället integrerar kunskapen i det du skriver, sätter den i kontext, levandegör den, bygger story av den – så smyger kunskapen ändå in från vänster i ett obevakat ögonblick. Du behöver inte alltid tala om hur det är – passa hellre på att veckla ut situationer för din läsare. Bjuda in till ert gemensamma rum och skildra stämningen i det rummet.

I en ganska enkel tanke föds en kreativ komplexitet som är väldigt användbar för dig som vill blomma ut i storytelling och hitta nya vägar till kreativ kommunikation.

Men hur då? Hjälp mig! 

Du behöver göra grundjobbet själv – du behöver känna din story. Det hjälper jag dig med i Storyplanen. Sen gäller det att öva. Öva på att skriva, på att publicera, på att våga. 

Några stödpunkter på vägen får du här:

  • Välj att sätta ord på din vardag. Regelbundet och ofta. Det är den som är motorn i din kommunikation.
  • Skriv och beskriv situationerna som de händer – rakt upp och ner. Fortsätt sen och tweaka tills du får en dramaturgisk twist. Hur? Testa dig fram och se var det känns! Där det känns finns det något att spinna på.
  • Följ ryset. Skriv så det känns i dig. Då kommer det kännas i mottagaren också. 
  • Skriv inte på näsan – låt läsaren fylla i själv. Tänk på att kommentarsfältet också kommunicerar. Du har flera chanser att utveckla ditt innehåll tillsammans med ditt nätverk. 

Ny sajt – snygg sajt!

Skrivplaneten är på väg in i ett nytt skede. Efter att ha varit igång i två år, med många twister längs vägen, känns det som att vi hittat hem nu (vi: jag och min partner aka IT-avdelningen).

Så här ska sajten se ut. Så här ska den fungera. Allt är inte klart och vi upptäcker hela tiden nya knäppheter som vi måste rätta till – men hey! Ingen kan väl påstå att den är ful och dålig. Kolla bara på Om-sidan! Känns som jag, rakt igenom.

Vi har gjort det enklare att skilja mellan Kurser och Mallar men också samlat alla produkter på en platsStoryplanen skiner plötsligt som en sol av tydlighet! Men det finns också enklare innehåll att ladda ner gratis för dig som vill prova på Skrivplaneten-vibben.

Världens roligaste produkt? 

Jag har också gått och skapat världens roligaste produkt. Smyger ut den lite så här på slutet. Du hittar den här. Och jag vågar lova dig en sprakande och smått beroendeframkallande veckorutin… Se ya in the inbox! 

Vi hörs om en månad! Ta hand om dig tills dess och kom alltid ihåg: respektera din kreativitet så kommer den att respektera dig. 

Hej så länge!

/ Frida Spikdotter Nilsson

PS. Du vet att jag öppnat upp första steget i 12-veckorsprogrammet för dig som är nyfiken! Programmet kommer att byta namn inom kort. Men dynamitkraften i processen kvarstår givetvis. Ett kreativt år för dig som vill gå djupare! DS.

Köp Efter Morris här:

Prenumerera på nyhetsbrevet: