En övning för dig som vill vända dig om och se bilder av dig själv i förfluten tid. Varför? För att där finns massa spännande minnen gömda – viktiga för att förstå vem du är idag. Jag gör den här övningen regelbundet och upptäcker hela tiden andra aspekter, får fler bilder och situationer som jag glömt. Det är som att övningen växer över tid, att minnesbilderna hakar i varandra – ser du ett minne blir snart ett till synligt. En kedja av ditt eget liv.
Den här övningen ger dig ett antal förslag att börja med. Situationer som du delar med många av oss, men som ligger i dunkel för att du så sällan tänker på dem. Låt dem inte försvinna för gott. Ta fram dem genom text, titta på dem, upplev dem om och om igen genom det skrivna ordet. Du kommer att märka att du så småningom börjar gräva djupare och bilderna blir färgstarkare, kraftigare och mer användbara. Du kanske ser saker som ger dig förklaringar du sökt länge.
Jag har sett det hända i mina workshops och hos mina skrivcoachingklienter. Du bär på en urkraft – din egen berättelse. Och den är bara din. Tappa den inte, låt den leva! Skriv den.
Här följer ett antal företeelser som många kan relatera till. Gå djupt i varje “period”, återkom gärna till texten ett flertal gånger. Fortsätt att fylla på – skriv korta meningar i takt med att minnesbilderna blir synliga. Nedteckna, fånga dem alla när de far förbi.
Censurera inte dig själv – skriv på bara. Du behöver aldrig låta någon läsa. Du gör övningen för din egen skull – ingen annans.
Plocka fram dina egna bilder
- Hur såg ditt klassrum ut? Du har säkert haft många, men välj ett eller flera som haft djupare betydelse för dig under olika åldrar. Vad satt på väggarna? Vad hette lärarna och vad hade de på sig? Vad hette dina klasskompisar och vad gjorde du med dem? Vilka roller hade ni? Vilka lekar, äventyr och upptåg fanns? Hur såg din bänk ut, vilka böcker läste du, vilka teckningar ritade du, vilka ämnen älskade du? Vad gjorde ni på roliga timmen? Hur såg rasterna ut? Fortsätt måla – scen för scen.
- Hur såg din skolväg ut? Bit för bit? Vilka moment fanns på vägen? Vad kunde du se och upptäcka? Hur skilde vägen sig åt från årstid till årstid? Vad var speciellt? Vad brukade du tänka på? Lekte du lekar på vägen? Var du trygg eller otrygg? Har du minnen av särskilda upplevelser? Gå eller åk din väg – gång på gång. Skriv vad du ser. Korta meningar som får falla på plats hur som helst, ingen ordning – bara känsla och bilder.
- Ett sommarlov. Vilka är dina intensivaste sommarminnen? Blanda hej vilt från alla åldrar. Vad gjorde du? Hur spenderade du ofta dina lov? Vilka var med och vad gjorde ni? Hur doftade det? Vad var underbart och vad var inte lika kul? Hur var dofterna och smakerna och lekarna? Vad hade du på dig? Hur kunde en sommarmorgon se ut? Vid frukostbordet, när dagen just skulle börja? Vilka känslor fanns på plats – där och då?
- Fanns det saker som du drömde om och ville ha som barn? Vilka saker var det? Fick du dem? Fanns det saker du aldrig fick? Det kan handla om fysiska ting, men också om relationer och kontakt. Vilka människor fanns där för dig och vilka försvann? Fördjupa genom att skriva en text om den person som betydde allra mest för dig som barn. Kanske i brevform? Vad vill du säga till personen?
- Skriv om dina lekar – så många du kan komma på. Var det lekar med regler eller utan? Hittade du/ni på dem själva eller ägnade ni er åt lekar som redan var uppfunna? Vad var annorlunda, konstigt, lustigt? Var det fysiska lekar eller tankeexperiment? Var de farliga eller ofarliga? Vilka var med och hur fördelades själva lekandet? Använde ni saker – i så fall: vilka? I vilka miljöer fanns lekarna? Dofter och upplevelser i samband med leken? Vem var du mitt i allt?
- Att gå och lägga sig. Vilka minnen har du av att gå till sängs? Trygga eller otrygga? Hur såg din kvällsritual ut? Blunda och gå in i situationen, förflytta dig bakåt i tiden, stegvis och mjukt. Fanns det något som du behövde varje kväll? Hade du ett särskilt gosedjur? Hur upplevde du mörkret och vilka tankar trädde fram när lamporna släcktes? Sjöng någon för dig? Hur kunde det vara när du sov borta hos andra? Kommer du till och med ihåg drömmar du drömde? Skriv! Som frigörelse eller påminnelse.
Syfte: Att hitta tillbaka till scener och bilder som du annars kanske tappar bort för alltid. Att förankra din egen berättelse, hitta förklaringar till vem du är idag. För nöjes skull (det är som en arkeologisk utgrävning – nya bilder finns att se!) – eller för att bearbeta gammalt bagage som behöver vädras.
Senaste kommentarer