När du driver ett mindre företag – eller kanske rentav är gigare och kör solokvist – är kommunikation urviktig, men också svårt att hinna lägga tid på. Det är inte din huvudsyssla precis. Du har ju fullt upp med annat, såsom att driva din kärnverksamhet, till exempel.
Men… du vet också att det är viktigt med kommunikation för att träffa nya kunder, inleda samarbeten och hålla relationen till ditt befintliga nätverk levande. Det blir svårt att driva företag om du inte också lägger tid på att berätta att du finns och vad du gör.
Du vill och behöver helt enkelt berätta storyn om ditt företag regelbundet. Och ju intressantare du gör det för dig själv, desto roligare blir det att både kommunicera och ta emot.
Att styra upp sin kommunikation har många bieffekter – utöver att du ökar chanserna att få rätt kunder, stärker du också din ryggrad som företagare. Du blir bättre på att berätta din story och mer säker i ton, tilltal och personligt uttryck.
Det är när du hänger i över tid som resultaten kommer – i form av självförtroende och affärer.
Och för att orkar hålla i din kommunikation behöver du en plan. Den behöver inte följas slaviskt, men du behöver något att hålla dig i när tålamod och ork tryter.
Vad är en kommunikationsplan – och varför behöver du en?
Det hörs egentligen på namnet vad det är, men om vi går lite djupare? Då skulle vi nog konstatera att det är ett konkret och användbart stöd för dig som inte vill jobba dubbelt och som vill få ut så mycket som möjligt av din kommunikation.
Den underlättar helt enkelt för dig.
Varje gång du vill berätta något om ditt företag, är chanserna mycket större att du lyckas göra det på ett bra sätt om du har tänkt igenom vad du vill säga och när du vill säga det. Jag brukar tänka på kommunikationsplanen som en form av ledstång som du håller dig i när du går nedför trappan – du klarar dig utan, men det blir stadigare och vägen ner blir mer förutsägbar och trygg.
Du går med säkrare steg.
En plan kommer också hjälpa dig att frigöra idéer om roligt och smart innehåll. Kreativitet hänger nämligen ihop med avgränsning. En plan hjälper dig att vara stringent och tänka inom mindre områden och formulera dig kärnfullare när du väl skriver. När du begränsad dig och väljer bort, renodlar du din arena och det blir greppbart och lustfyllt att kommunicera, tro mig.
Du behöver den också för att inte tappa tempo och energi i din kommunikation. Kommunikation behöver ske regelbundet för att fastna i mottagaren och det är inte alltid du är sugen på att producera. Men när du satt din plan vet du vad som gäller. Då kan du skriva när andan faller på och du känner lust att skriva. När du inte orkar har du ett lager av smarta texter att plocka ur.
En mall som förenklar din kommunikationsplan
Och kom ihåg: det behöver inte vara långt eller avancerat. Men det behöver vara genomtänkt…
För att hjälpa dig att styra upp en egen kommunikationsplan, har jag satt ihop en mall – en förenklad version av den rådgivning jag jobbar med tillsammans med människor som driver små företag. Den kommer förhoppningsvis hjälpa dig att komma igång med att sätta upp en plan för din verksamhet.
Den är möjligen lite annorlunda än vanliga mallar, men det är för att jag tror på storytelling som bas för kommunikation. Och jag tror på att välja kreativa vägar istället för de konventionella. Jag tror på att hitta din egen väg in i kommunikationen. Om du tycker att det är roligt är chansen mycket större att du följer planen och får effekt av tiden du lägger ner.
Och du. Tänk på att en kommunikationsplan är nyttig för dig att göra. Det du kommunicerar är det du står för. Om du inte vet vad du vill säga och har en klar bild över din inre kompass, kommer ingen att bry sig eller förstå vad du vill nå ut med.
Så om inte annat – använd mallen för att sätta fingret på din verksamhet, hitta det speciella i den och formulera dig kring din business. Den klarheten kommer att hjälpa dig på alla möjliga plan i ditt företagande.
Senaste kommentarer