Vi människor – oavsett utseende, kön, läggning, bakgrund, åsikter – är av samma skrot och korn. Vi har samma behov av kärlek, mat, sömn och kreativitet (det senare är min egen övertygelse, alla håller säkert inte med). Men egenheterna vi utvecklat genom livet är bara våra egna. Du tänker nog inte på dem så ofta, men den här övningen är för dig som vill lyfta fram dina alldeles särskilda talanger och använda dem när du berättar historien om dig själv eller ditt företag.
Jag vill att börjar den här övningen med en reflektion kring vad du vill definiera som en ”talang”, en kvalitet. Kan det vara fysiskt fascinerande saker som att cykla enhjuling, extrem vighet, kunna flyga? Men kan det också vara ur ett socialt perspektiv – självinsikt, snällhet, inkluderande sätt, förmåga att ställa rätta frågor?
Talang har med intresse att göra och hänger starkt ihop med motivation. Jag vill att du tänker på hela dig, olika situationen – fysiska såväl som mentala.
”Jag är suverän på att…”
- När du ringat in din egen definition av ”talang” skriver du ner dina olika tankar i punktform.
- Ta gärna med saker du minns från när du var barn – återupptäck känsla av att erövra något som få andra klarade av. Gå gärna in djupt i dina minnen för att hitta brännande punkter!
- När du har en lista som du är nöjd med – välj en eller flera av punkterna. Skriv sen en utvecklad berättelse med utgångspunkt i din talang.
- Beskriv historien bakom – hur upptäckte du den? Hur utvecklade du den? Hur använder du den? När plockar du fram den? Känner andra till den eller är den en hemlig superkraft?
- Om du får feeling kan du gärna fortsätta. Utveckla historien ännu längre. Fördjupa. Lägg till fler människor, måla bilder och berätta sagan om din särskilda kvalitet. Kanske kan den förändra världen lite grann…?
- Behåll dina historier och återvänd till dem då och då när du behöver se dig själv som en superhjälte. Minns att detta är en del av dig och din story. Du bestämmer hur den ska användas!
Syfte: Att synliggöra vad du är bra på. Få nya ord och vinklar på historien om dig själv eller ditt företag. Hitta till känslan av att vara unik.
Senaste kommentarer