Storytelling låter sig inte fångas så lätt. Begreppet transformeras beroende på situation och behov. Det nästlar sig in överallt – kommer till användning på olika sätt, fyller sin funktion på olika sätt, ser ut på olika sätt.

Men – det fungerar överallt och alltid på samma sätt: genom att beröra och engagera. Oavsett vilken situation du stoppar in storytellingen i – i ledarskapssammanhang, i en säljande text, i ett enkelt mail, i en annons, i en statusuppdatering – så får du en känslomässig reaktion hos mottagaren. Den kan vara djup eller ytlig, men den uppstår.

Och vad vill du som chef eller ledare? Beröra, gissar jag? Om du inte vill det – då kan du sluta läsa här och bespara dig själv några livsminuter. Då är storytelling förmodligen inget för dig.

Men du som vill få med folk, rycka med dem i ditt engagemang, möta upp människor och förstå hur de fungerar, dela med dig av en bit av dig själv för att möta upp i relationen med andra – då kan du fortsätta läsa ända till slutet.

Ett ledarskap som tillåter storytelling

Okej, tänker du. Det låter ju toppen. Men jag är inte bra på sånt här. Jag vill inte stå i centrum eller vara personlig, mitt ledarskap ska inte handla om mig, det handlar om mitt team och mina medarbetare. Jag är inte bra på att berätta, jag är ingen performer som gillar att dra stories hit och dit.

Då säger jag: storytelling är så mycket annat och så mycket mer. Det är att bygga relationer till andra, det är att släppa in och dela med sig, att öppna dörrar och få människor att slappna av i din närhet.

Det är bjuda in till ditt perspektiv och bli förstådd – och att visa vilja att förstå andra.

Och visst – nu skriver jag en massa tips och råd i den här texten – men det behövs egentligen inte, för du kan det här. Vi gör det här hela tiden.

Men om du inte är övertygad om storytellingens funktion och kraft, kanske du är intresserad av att fördjupa och prova lite mer medvetet för att se vilket resultatet det kan få. Då kan tänket här nedan komma väl till pass.

Kanske handlar det främst om inställning – att tillåta storytellingen ta mer plats. Öva. öva, öva på att få in den i vardagen. Som ett grepp och verktyg bland många andra som du redan använder. För att det är roligt och lustfyllt, enkelt och nära och gör livet lite mer meningsfullt.

Inspiration till storytelling för ledare

Du kanske är chef, ledare, projektledare, coach eller vad vet jag – men här kommer i alla fall inspiration och infallsvinklar kring begreppet. Förhoppningsvis bidrar punkterna till att du får en ny, mer tillåtande relation till storytelling och blir sugen på att använda det mer medvetet i din kommunikation.

Om du vill kan du till och med tänka bort ordet ”storytelling” och ersätta det med ledarskap. Prova. Och se vad som händer.

  • Tänk ett extra varv. Att reflektera regelbundet kring vem du är, varför du funkar som du gör, vad du älskar och vad du ogillar – det skapar en närmare relation till den berättelse som är din. Du blir starkare i din egen självbild, din ryggrad stärks och det blir lättare att skingra dimmorna kring din innersta kärna. En människa som kommunicerar sin innersta kärna når fram. Och din personliga berättelse är bara din, den har en attraktionskraft i sig.
  • Det handlar om språket och orden. Att utveckla sitt ordförråd och låta språket bli målande, levande, galet – det skapar engagemang i både dig och din mottagare. Att ge bilder för mottagaren att hänga upp sin kunskap på skapar beständighet. Du blir minnesvärd. Det här är en övningssak och något du medvetet behöver jobba på.

    Använd skrivandet lite varje dag. Läs böcker. Prova ord du egentligen känner dig lite obekväm i, utmana dig själv, stek flosklerna och hitta vägar runt istället. Prova ett halvår och se vad som händer. Nya språkdimensioner betyder nya uttryck som i sin tur ger ett öppnare sinne och större nyfikenhet.

    Orden bär på kraft. Använd dem.
  • Bjud in fler att bli en del av din story. Lägg människor och situationer på minnet. Tänk aktivt i vardagen på vad människor omkring dig tillför, vad i deras beteende och närvaro vid din sida skapar i dig.

    Vem du blir till tillsammans med andra? Vem vore du utan dem? I varje relation och möte finns massa berättelser! I varje möte finns känslor och vackra scener att ta tillvara. Upplev dem, spara dem, stoppa dem på en bra plats och plocka fram vid behov. På lunchen, på eftermiddagsfikat, i mailväxlingen, i mötet, i projektrapporten…
  • Använd dig själv som person – dina erfarenheter. Ditt liv består av stories, men ibland är vi usla på att se dem och formulera dem. Det kräver nämligen tid och engagemang att hitta dem.

    Att sätta sig regelbundet ned med sina minnen kan vara både smärtsamt och underbart, men sällan tråkigt. Ju äldre vi blir, desto tjockare blir vår bok. Det är, bokstavligt talat, en aldrig sinande källa till inspiration. Din historia förändras och din blick på den förflyttas över tid. Använd hela din breda, genuina livserfarenhet i ditt berättande. Det blir vackert och spännande. Delad story är meningsfull story…
  • Bli bättre på att snacka med storyn som grund. Om du håller dragningar eller håller i möten – öva på att ha ett storyperspektiv. Släpp allvaret och försök se och fånga spänningen i varje situation.

    Gå inte in och tänk att du ska informera. Gå in och tänk att du ska berätta! Och tänk att alla i rummet skriver varsin del av er gemensamma story. Det blir både roligare och mer engagerande på det viset.
  • Sätt abstraktionerna i kontext, ge dem fysisk form. Klä abstraktionerna i metaforer, liknelser och bilder. Gör det i ditt huvud, i text eller när du samtalar eller håller dragningar. Bredda din syn på vad som är okej, tänk att du får sväva ut.

    Jag har en skrivövning jag brukar köra ibland när jag är uttråkad eller har svårt att borra mig ner i min kreativa ådra:

    1. Sätt dig ner och ställ klockan på tre minuter.
    2. Sen kör du: strömskriv meningar på löpande band tills klockan ringer.
    3. Alla meningar ska börja med ”Som en…” och sen bara fortsätter du. 4. Inga begränsningar, ingen logik, inget som hänger ihop.
    5. Exempel: Som en örn bakom örat, Som en regntung socka i stöveln, Som en rynka på låret.

    Och så vidare. Släpp sargen, släpp taget. Släpp bara för en stund, tre minuter. Det är inte farligt. Du kan hålla i dig hårt resten av dygnets 1.437 minuter.
  • Fånga upp saker i din vardag och se mönster i ditt berättande. Se vardagen. Upptäck den på nytt, lev i den på riktigt. Gör det till en lek att hitta berättelser och skriv ned minst tre varje kväll.

    Gör det under en tid och uppmärksamma hur det känns. En vild gissning är att du känner en högre grad av meningsfullhet. Dagarna får konturer och betydelse. Du fångar dina stories, du ser mönster i vad som fångar dig.

    Du lär dig om vem du är på väg att bli – och vem du varit.
  • Var konkret, skapa inte distans mellan dig och mottagaren. Att du har en sak klar för dig i ditt huvud innebär inte att mottagaren har det eller kan förstå dig. Abstraktioner kan dela upp er i två läger, men verkliga situationer kan alla relatera till.

    Börja i den konkreta situationen när du tänker i stories. Upplev hur krampen släpper när du känner “Jaha, är det inte svårare än så – jag börjar i morgonpromenden och knarret av snön under mina kängor…”

Nu när jag listat så fint så inser alla som läst ända hit: det finns inga specifika knep eller storytelling-grepp som är unika just för ledare och chefer.

Storytelling är för oss alla som vill berätta – eftersom stories är mänsklighetens kärna. Det är ett behov vi har som människor. Det är våra minnen, vårt sätt att begripa omvärlden, vårt sätt att kommunicera och göra oss förstådda.

Det är en plattform för människor att mötas på.

Och vad är chefer och ledare – om inte vanliga människor…

Snipp, snapp, snut – så var sagan slut.

Köp Efter Morris här:

Prenumerera på nyhetsbrevet: