Hej i hösten!

Kärleken för filosofiska resonemang är het och evig för min del, men låt oss bli lite konkreta i det här nyhetsbrevet. Åtminstone inledningsvis…

Tänkte att vi skulle prata om skriven kommunikation och frekvens. Och då kommer vi inte kunna undvika att också komma in på vad som faktiskt är innehåll. Jag tycker nämligen att vi bör bredda vår syn något.

Så hör upp egenföretagare! Den här är till er.

Min erfarenhet är att många egenföretagare tycks ha ett komplicerat förhållande till den skrivna företagskommunikationen. De tycker att det är svårt, lite läbbigt, krångligt och tar tid från viktigare saker. Därför blir det något man gör så sällan som möjligt, men ändå tillräckligt ofta för att uppleva att man ändå gjort nåt. När man väl skriver – en blogg, en artikel, en längre LinkedIn-text – vill man försöka få med så mycket som möjligt. När man ändå håller på, så att säga.

Om du är en av dessa egenföretagare så vill jag be dig om en tjänst: vänd på hela steken. Det kommer få dig att må mycket bättre när du tänker på skrivandet i din lilla verksamhet.

Istället för att säga mycket men sällan – säg pyttesmå saker hyfsat ofta. Om du ändå lägger energi på skriven kommunikation, låt det bli positiv energi. Drunkna inte under stora måsten som växer sig större med tiden för att till slut helt sluka din skrivlust.

Skriv lite och engagerat istället. Skicka ut din kommunikation som ett litet glittrande pärlband, utan prestation, utan strategi – men med en liten odramatisk känsla av lust. Tänk inte på vad du ska säga – tänk på vad du vill säga. Och sen: say it! I den kanal du känner för just då. Planera inte så mycket. Det kan du göra sen. I första hand: se till att ha roligt. Det blir i stort sett alltid bra när man har roligt.

Och tro mig. Det kommer att visa sig i slutänden att du sagt allt du ville – fast på lite olika sätt, på fler ställen, med högre frekvens och större engagemang hos såväl dig som dina mottagare.

Kanske blir du hjälpt av att tänka:

  • En kommentar i sociala medier är också kommunikation. En kommentar är också ”innehåll” – varje gång du säger något i en diskussion som relaterar till din business så har du kommunicerat. Bra!
  • Detaljer, detaljer, detaljer. Jag kommer aldrig sluta tjata eftersom vi hela tiden glömmer bort det. Prata om små saker som berör, de stora flosklerna väcker inga känslor (utom möjligen irritation?).
  • Tänk på vad du vill säga – inte vad andra vill läsa.
  • Om något inte blir läst, kommenterat eller lajkat – skit i det. Det försvinner ändå i mängden. No worries! Och skulle det mot förmodan bli pinsamt av någon anledning – ta det som en möjlighet att kommunicera kring det! Det blir personligt och fint.

Min önskedröm är att det här nyhetsbrevet ska lyckas avdramatisera en smula. Skriv lite nu och då! Det blir kul. Det blir enklare. Det blir lustfyllt. Och du får dessutom ett bättre underlag att jobba vidare utifrån – eftersom du märker vad som funkade och vad som gled förbi flödet obemärkt.

Annat…
Jag vill passa på att tacka min eminenta workshopgrupp av egenföretagare som kom och spenderade en dag med mig i början av september. Tillsammans utforskade vi vad som händer när man ägnar sig åt en mer kreativ syn på kommunikation. Jösses vilken dag… Hade aldrig kunnat ana hur den skulle utveckla sig. Övningarna satte verkligen saker i spinn och rummet vibrerade! Vi avslutade med ett trevligt mingel i köket och nu vill jag bara göra om alltihopa.

Imorgon ska jag besöka en lokal (jag kan inte vara kvar i den vi hade, tyvärr) och se om jag kan lyckas få ihop ytterligare en grupp i höst. Denna gång blir det inte en helg, har jag lovat. Håll koll här och i Skrivplanetens olika kanaler – där postar jag ut om jag lyckas få ihop ett datum.

Det var nog allt. Lägger in lite material från Skrivplaneten här nere.

Det är dags att göra slut
Jag fyllde 47 häromveckan. Förutom att jag fick kärleksfull uppvaktning och insatta pengar till Naturskyddsföreningens projekt Rädda bina – fick jag också en väckarklocka designad bara för mig och mina behov. För att jag inte tycker om att gå upp, hatar alarm, behöver stora siffror (ser mycket, mycket illa) – men allra mest fick jag det för att jag vill kasta ut mobilen från sovrummet nu. Den där tingesten har många fördelar, men att den äter upp min livstid är inte en av dem. Jag gör slut nu. Inga mer bortsurfade livstimmar i sängen.

Nu har det gått en vecka utan den vid sängkanten. Jag älskar det. Känns som att jag återtagit en del av mitt liv. Håller det i sig? Kanske får anledning att återkomma till det i oktober-brevet…

Tills dess: respektera din kreativitet. Och gör mer av saker som försätter dig i flow.

Din själ kommer att tacka dig.

Hej!

/ Frida Spikdotter Nilsson, kreatör Skrivplaneten.se

PS Är du inte en egenföretagare? Ta till dig det användbara i brevet, strunta i resten! Och det finns massor övningar och innehåll på Skrivplaneten som riktar sig till alla kreativa och skrivande människor – företagare or not. DS

Köp Efter Morris här:

Prenumerera på nyhetsbrevet: