Naturen i sin råaste form utanför bilfönstret. Ett snöfritt landskap i början av mars, kala träd, skogen som en avklädd kropp utan förskönande inslag. Under långt dött gräs ligger skräp inbäddat vid vägens kant. En mugg från en snabbmatskedja, en blekt platspåse. På vägen mellan stad och landsbygd kan ingen höra dig slänga glasspapper i 90 km/h. Laglöst land.

Det kanske är något med ratten eller färden. Makten att styra, förflyttningen – omöjligt att säga vart gränsen går. Men det är i den överskridande upplevelsen som idéerna stiger mot ytan. Samma sak varje gång. Med vana ögon på vägen börjar det röra sig inuti, det formerar sig, formulerar sig, arbetar utan att jag behöver lägga mig i. Det sköter sig själv.

Stillastående på rastplatsen, med trafiken dundrande alldeles hotfullt nära, rasslar jag ner några tankar på ett block. Lite produktidéer, möjliga artiklar, saker jag plötsligt minns och som jag först nu hittat ett användningsområde för. Insikter och utsikter.

Tittar tomt ut i skogen, ser ner mot den skräpiga vägrenen. Neutrala platser som får det inre livet att vilja sätta upp en kontrastrik bild i färg. Tittar utan att se, för blicken ligger på idéerna, blicken är bortom allt det där värdsliga.

Orden samlar sig på raderna i blocket, breder ut sig och får ta plats. När ett ord slutat, tar en annan vid. Och så håller det på tills det är färdigt.

Jag sätter mig i bilen igen, gasar ut mellan en långtradare och en Tesla. Fogar mig i ledet.

Men inuti är jag lugn. För jag vet att det bara är tillfälligt. Ingen kan få mig att rätta mig efter andras regler.

Det vet jag. För det står fångat i blocket.

Mitt huvud äger jag och ingen annan.

Storytelling som titthål i din verklighet

Jobbig text? Pretentiös? Ja, lite. Kanske överdrivet, men jag gör det av en anledning. Jag vill visa att storytelling är så mycket mer än det som står raderna. Den är lika mycket allt det som står där emellan.

Som med den här texten. Den handlar om en person som åker bil, får några idéer, stannar och skriver ner dem, åker vidare. Japp. Det är det den handlar den om – men den förmedlar mycket mer. Den ”läcker” ut budskap och känslor som vi inte alls kan läsa oss till.

Det spelar roll att det är just den här situationen, just det här tillfället som får bli en berättelse av många på ett pärlband i kommunikationen som sker över tid.

Vad hör vi när vi läser den? Vad säger valet av just den här berättelsen?

  • Personen väljer att hålla kreativiteten levande
  • Har förmåga att fånga idéerna i flykten
  • Är impulsiv och känslosam – kanske lite riskbenägen?
  • Ser omgivningens detaljer
  • Vill gå sin egen väg – har motstånd till det likriktade
  • Vill berätta om hur idéer uppstår – kanske väcka igenkänning?
  • Tycker att det är viktigt att se det stora i det vardagliga
  • Och säkert mycket, mycket mer… som jag inte ser eftersom det är jag som är avsändare.

Allt det här, utöver själva innehållet i sig, förmedlar storyn. Alla kommer inte att se det, alla kommer inte att förstå – men känslan kommer att väckas. Den lämnar mottagaren med något. Och det är ju poängen med kommunikation, right? Att den ska beröra.

Vilket utsnitt väljer du?

Det är alltså inte bara intressant hur du uttrycker din story – det är minst lika intressant vilket utsnitt ur din vardag som du väljer att lyfta upp. Storyn pågår ju hela tiden – vilken del, vilken scen, vilket kikhål in i din verklighet väljer du att ge oss?

Särskilt intressant – och framförallt meningsfullt och givande – blir det för dig som är egenföretagare eller soloprenör eller gigare eller vad du väljer att kalla dig själv. Du kan välja att beröra.

Vilket utsnitt väljer du?

Det här – och mycket annat – kommer min storytellingkurs att komma in på. Den är inte klar än, men jag vågar lova både djupa insikter och praktiska kunskaper som du får i uppgift att omsätta i verklig kommunikation redan under kursens gång.

Framför allt kommer den att vara rolig, för jag gör bara roliga kurser. Om du hålla koll på när den är klar kan du signa upp på nyhetsbrevet – för där berättar jag mer om processen fram till slutresultatet.

Hej så länge!

Köp Efter Morris här:

Prenumerera på nyhetsbrevet: