När vi producerar text – redaktionell, i bloggform eller av någon sorts varumärke/marknadsföringskaraktär – tenderar vi att vilja säga för mycket på en gång. Att svepa över stora områden, att vilja få med så mycket som möjligt “när vi ändå skriver” är dock kontraproduktivt. I vår ambition att nå många, når vi istället ingen. Ju bredare vi går, desto mindre angeläget blir innehållet, helt enkelt.

Därför finns det stora vinster i att öva på att hänga upp sig på detaljerna. Det är frustrerande och jobbigt, men om du vill hitta till kärnfullare formuleringar, snävare vinklar och mer brinnande texter så är det en bra sak att bli vass på: våga vara detaljerad.

It’s all in the details…

  • Sätt dig ned och fundera på vad du vill berätta – oavsett om det är artikel, blogg, krönika eller annan varumärkesbyggande text. Det vill säga: välj ditt tema för texten.
  • Sen börjar du skala av med hjälp av följande frågor och tankeexperminet: 1. Hur många vinklar kan jag hitta på mitt utvalda tema? 2. Om jag skulle dela upp min skrividé/budskap i fem olika texter – vad skulle dessa handla om? 3. Om mitt ämne är en stor gran – vilka delar är små barr?
  • När du borrat dig ner och lämnat den svepande nivån – börja skriv! Var aktsam på att du stannar på den detaljerade nivån.
  • Tänk på att kreativiteten ofta frigörs i det avgränsade.

    Syfte: att skapa mer kärnfulla texter som inte hamnar i allmängiltiga floskler – till exempel i textproduktion för varumärke eller sociala medier.

För dig som vill gå djupare…

För dig som vill utmana dig ytterligare i detaljernas underbara värld.

  • Skriv en sida om tegelstenens förhållande till huset.
  • Skriv beskrivande om stolen du sitter på (om du sitter på en…).
  • Skriv om minnet av en diskborste.
  • Ta fram en bok ur första bästa bokhylla – skriv om omslaget.
  • Gå och titta ut genom ett fönster – välj något du ser därifrån. Beskriv i ord.

Köp Efter Morris här:

Prenumerera på nyhetsbrevet: